DE GESCHIEDENIS VAN DE DOERAK

Geestelijk vader van de Doerak is Maurits baron van Wassenaar. Ergens beginjaren 60 leek het hem een goed idee een boot voor de gewone man op de markt te brengen.. De kern van zijn visie op de Doerak was veel ruimte aan boord, weinig kosten, een Nederlandse uitstraling, seriebouw en staal als bouwmateriaal. Baron van Wassenaar schakelde Dick Lefeber in om uit alle ideeen die op tafel lagen een bruikbaar ontwerp te destilleren. Als basis voor de Doerak werd de rompvorm van een schouw gekozen. Prima geschikt om mee droog te vallen en bovendien een eenvoudige, dus goedkoop te produceren constructie met optimale binnenruimte en een tijdloos, Hollands uiterlijk. Zo gedaan kwam najaar 1964 de eerste Doerak op het water, toen nog simpelweg Doerak geheten zonder de toevoeging van de lengtemaat. Het concept sloeg direct aan. Niet alleen de vormgeving viel op maar ook qua prijsstelling was de Doerak een revolutie. De aanschaf lag op ongeveer de helft van wat gebruikelijk was voor een jacht van die afmetingen.. Aan het proefmodel, later bekend geworden onder de naam Doerak 850, werden enkele wijzigingen doorgevoerd na de eerste proefvaarten. De scheg werd verlengd en ook de hekdrive is na een paar eerste exemplaren vervangen door een schroefinstallatie. Vanaf de lancering op de bootshow van Hamburg in oktober 1964 was duidelijk dat de Doerak een hit zou gaan worden. || Meer doerak geschiedenis


DOERAK DOOR DE JAREN HEEN

Kenmerkend voor de eerste Doerak 850 was een verhoogd dek met een dwarsslaper eronder en stapelbedden boven de langsbanken. Op het voordek zat de railing vast aan het kajuitdak. Bij de kleinere modellen heeft het veel weg van een kinderbox. De oorspronkelijke motor van de Doerak 850 was nog een Volvo Penta Aquamatic D19 hekdrive, daardoor ontstond er een motorkist met “tafeltje”in de hekbank Later werd dat de bekende Peugeot met een gewoon roer met kwadrant. De types in deze lijn zijn de Doerak 700, Doerak 750, Doerak 850, Doerak 950 Doerak 1050 en Doerak 1100. De Doerak 780 werd gelanceerd met enkele aanpassingen. Het verhoogde voordek is verdwenen waardoor het gangboord gelijkvloers doorloopt. In het geval van de Doerak 650 kwam hier de beroemde voorkuip-met-voordeur voor terug, deze misschien wel opvallendste Doerak moest het zonder gangboorden doen. Bij de Doerak780/780AK kwam de gasbun op het voordek met daaronder extra bergruimte. Alle Doeraks worden vanaf 1968 gestraald en verzinkt. De types in deze lijn zijn: Doerak 650, Doerak 780 en Doerak 780AK || Meer doerak types


BELEGGINGSOBJECT

Het succes van de Doerak en de aantallen die er daardoor van zijn gemaakt maken dat er een levendige tweedehandsmarkt voor deze boten bestaat. Daarbij lijken het wel beleggingsobjecten. Een Doerak 600 had bij de introductie eind 60-er jaren een prijs van, let wel 17500,- gulden. Een gerenoveerde Doerak 600 kan anno 2010 nog 15000,- opbrengen, maar dan Euro's.

Deze website is gerealiseerd door: Easy Flex Solutions